CooL Programma

Heb je (een verhoogd risico op) diabetes, hart- en vaatziekten, ben je te zwaar of heb je ernstig overgewicht? Dan kun je je gezondheid verbeteren door te werken aan een gezondere leefstijl. Dit kan door deel te nemen aan een leefstijlprogramma, een zogeheten Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI). Een gezonde leefstijl is alles wat je doet en laat om gezond te blijven. In je eentje werken aan een gezondere leefstijl kan lastig zijn. Door deel te nemen aan een Gecombineerde Leefstijlinterventie word je hierbij ondersteund.

Een Gecombineerde Leefstijlinterventie is een leefstijlprogramma waarin aandacht wordt besteed aan voeding, beweging, slaap, stress, ontspanning en het veranderen van je gedrag. Het doel is een gezondere leefstijl en gewichtsvermindering. Het leefstijlprogramma dat ik aanbied heet CooL (Coaching op Leefstijl). Dit programma is niet gekoppeld aan een sportabonnement, dus je mag zelf invulling geven aan de manier waarop je beweging wil inpassen in jouw leven. 

Het idee van leefstijlcoaching is dat als je gezonder leeft, de kilo’s vanzelf volgen. De focus ligt dan ook zeker niet op de weegschaal. In de bijeenkomsten word je ook niet gewogen en er wordt ook niet verteld wat iedereen weegt of hoeveel iedereen afgevallen is. Omdat je leert wat gezonde keuzes zijn, is een dieet niet nodig. Je bepaalt zelf wat je eet. 

Het CooL-programma is een twee jaar durend programma dat bestaat uit 8 individuele gesprekken en 16 groepsbijeenkomsten. Bij deelname aan CooL stel je samen met de leefstijlcoach persoonlijke doelen. Hier ga je, in je eigen tempo en op je eigen manier, aan werken gedurende de looptijd van het programma. Je hebt zelf de regie. Zo werk je stap voor stap aan een gezonde leefstijl die bij jou past. De leefstijlcoach motiveert en helpt je hierbij!

De bijeenkomsten hebben verschillende thema’s:

Basisperiode, duur 8 maanden

  1. Kleine aanpassingen, groot effect, over gedragsverandering
  2. Lekker eten geeft structuur aan je dag, over voeding
  3. Kom in beweging: over wat bewegen voor jou betekent
  4. Slapen en ontspannen: wat heeft slapen nou met afvallen te maken? Dat leer je vandaag
  5. Gezond leven is plannen:  leefstijl en plannen. Hoe breng je je acties in de praktijk?
  6. Hoe maak ik mijn acties tot een succes? Over verleidingen en terugvalpreventie
  7. Hoe gezond is je weekend? Uit eten en feestjes, hoe ga je ermee om zodat het leven leuk blijft?
  8. Hoe blijf ik in beweging? Hoe houd je goed gedrag in stand? Wat ging er goed, waar ben je trots op? Hoe ga je het allemaal vasthouden?

Onderhoudsperiode, duur 16 maanden

Het tweede deel gaat nog wat dieper op de materie in en is gericht op het behoud van je nieuwe gewoontes.

  1. Gedragsveranderingen
  2. Bewegen
  3. Voeding
  4. Energie
  5. Timemanagement
  6. Hoe maak ik acties tot een succes?
  7. Omgaan met Informatie
  8. Zelfstandig verder

De bijeenkomsten worden afgewisseld met individuele gesprekken. In deze coachingsgesprekken kijken we samen naar welke veranderingen in jouw leefstijl een groot effect kunnen hebben. Door samen op zoek te gaan naar wat haalbaar is, kun je makkelijker gewoonten veranderen. Door aandacht te hebben voor alle onderdelen van leefstijl heeft dit meer effect dan alleen te focussen op gewicht of bewegen. Er worden doelen gesteld waaruit acties volgen die bij jou passen, die haalbaar zijn en uitvoerbaar in jouw eigen tempo. 

Het leefstijlprogramma CooL wordt door bijna alle zorgverzekeraars vanuit de basisverzekering geheel vergoed (zonder eigen risico). Dit wil niet zeggen dat het programma vrijblijvend is. Er wordt van je verwacht dat je bij alle bijeenkomsten aanwezig bent, en ook tussendoor zelf aan de slag gaat met jouw verbeterstappen.

Denk je in aanmerking te komen voor deelname? Neem dan contact op met de huisarts of praktijkondersteuner. Hij/zij kan je aanmelden of doorsturen naar mij. Ik ben voor doorverwijzers te vinden in Zorgdomein onder “Aanvullende zorg”. Na aanmelding neem ik contact met je op voor een eerste afspraak. Natuurlijk mag je je ook direct bij mij aanmelden. De doorverwijzing kan dan later in orde worden gemaakt. 

Je kunt je aanmelden als je:

  • 18 jaar of ouder bent
  • overgewicht hebt (d.w.z. een BMI tussen 25 en 30) en daarnaast een verhoogd risico op diabetes of hart – en vaatziekten
  • ernstig overgewicht hebt (een BMI van meer dan 30)
  • gemotiveerd bent om 2 jaar lang te werken aan een betere gezondheid!

Bereken hier je BMI.

Heb je interesse of wil je iets vragen? Neem dan contact met mij op of kijk op de website van het CooL programma.

Vrijblijvend kennismaken?

Nieuwsgierig geworden naar wat ik voor u kan betekenen? U kunt contact met mij opnemen via 06-24702369 of mailen naar info@josefienbouwmeister.nl. Het is ook mogelijk om onderstaand contactformulier in te vullen, dan neem ik zo snel mogelijk contact met u op.

Josefien Bouwmeister
KvK nummer: 80068553
BTW: NL003394248B51
AGB codes: 90109128 en 90068134​
Kabiz: 18105465684
VvAA: 268251

Fysio Lingewaard (Laco)
Van Nispenlaan 2
6681 CZ Bemmel

Aangesloten bij: